Temporary Compromise
Ben-Gurion’s position with regard to the Palestinian Arabs was solidified by the Arab Revolt of 1936. He came to believe more firmly that war was the only way to achieve the aims of the Yishuv, or Jewish settlers. Peace agreements with the Arab population were only a means to an end. Because both peoples wanted Palestine, he believed that there could only be conflict until one side won decisively.
At the time, Palestine was a British mandate set up by the League of Nations, but a 1937 British Royal Commission report recommended partitioning the land into an Arab and a Jewish state. Although Ben-Gurion had lost faith in the British over the years, his pragmatism led him to believe that a Jewish state of any size could become a power base for Zionist goals. In a letter to his son Amos, his mindset was clear: “Erect a Jewish State at once, even if it is not in the whole land. The rest will come in the course of time. It must come.”
By 1939, however, the British had retreated from the Royal Commission’s recommendations, and in need of Arab support in the Second World War, they now proposed that an Arab state alone be set up in Palestine, with Jews as a minority population. After the war, international opinion swung in favor of a Jewish homeland, especially when the full horror of the Holocaust became known. But by then Ben-Gurion had become convinced that whatever form the Jewish entity would take, the Jews were alone as a people.
In April 1947 Britain requested the transfer of its Mandate responsibilities to the United Nations. Very soon after the passage of the UN resolution in November 1947, Palestinian Arabs attacked the Jewish community. The Jewish forces retaliated, and within a few months the Jewish paramilitary force Haganah, on orders from Ben-Gurion, began expelling Palestinians from entire villages and bringing in Jews to take their place.
Based on interviews with Haganah leaders and Ben-Gurion himself, foreign correspondent Dan Kurzman later wrote: “The full impact of his lifelong obsession with the Bible struck with blistering force when it appeared that Jerusalem would fall to the Arabs and perhaps be lost forever to the Jewish state. Whatever happened to any other Jewish areas, the Holy City must be saved. It was the soul of the Jewish people, the fount of the light to be cast unto the nations. He had agreed that it be internationalized as a temporary concession. But an Arab flag over Jerusalem? Not for one minute!”
On May 14, 1948, Ben-Gurion proclaimed the State of Israel, and the next day fighting broke out between Arabs and Jews. By the time the various parties signed armistice agreements in early 1949, Jerusalem was a divided city: West Jerusalem was in Israeli hands and East Jerusalem and the Old City were under Jordanian control.
Prime Minister Ben-Gurion was determined, however, that such a division must be temporary. In a December 1949 speech before the Knesset he referred to the city as Israel’s “holy capital city,” adding: “Jewish Jerusalem will never accept foreign rule, after thousands of its sons and daughters have for the third time liberated their historic homeland and redeemed Jerusalem from destruction and ruin.”
Биография
Он родился в польском городе Плоньске как Давид Грин, но избрал для себя фамилию одного из последних защитников древнего Иерусалима от римской армии. Бен-Гурион, или Сын Львенка, был главным основателем еврейского государства Израиль в 1948 г. после почти двух тысячелетий рассеяния. Бен-Гурион, известный многим как «Б-Г», превратил мечту Теодора Герцля о возрожденном еврейском Сионе в реальность.Мир помнит его как символ воли своего народа бороться за выживание, за орошение песков пустыни и превращение ее в цветущую плодородную землю, как человека, цитировавшего Библию в доказательство своих доводов и всегда говорившего с поразительным авторитетом. Его откровенная жена Пола говорила, что его следует называть Бен-Гурионом, а не премьер-министром, поскольку любой может стать премьер-министром, но только он может быть Бен-Гурионом.Давид, сын адвоката без патента, потерял мать во время одиннадцатых родов, когда ему едва исполнилось десять лет. Он получил простейшее образование и учился в основном самоучкой, постоянно читая и изучая с полдюжины языков. Интерес к иностранным языкам он сохранил на всю жизнь. В последние годы жизни он читал Септуагинт – эллинскую версию Ветхого Завета и уроки Будды, для чего самостоятельно изучил древнегреческий язык и санскрит.Собственные интеллектуальные поиски и восхищение юридической работой отца привели его к участию в социалистической и сионистской деятельности. Когда ему исполнилось двадцать, грянули погромы в еврейских местечках. Отвергнув кровавую бойню и бесполезную жизнь евреев в Восточной Европе и последовав примеру Герцля, Давид эмигрировал в Палестину. В 1906 г. там проживали только шестьдесят тысяч евреев под турецким владычеством. Разочарованный безразличием палестинских евреев к самоопределению, активист Бен-Гурион вступил в сионистское движение в Палестине в стремлении сделать еврейский Сион реальностью.В своих статьях для сионистской прессы под псевдонимом Бен-Гурион он призывал (еще в 1907 г.) к созданию независимой еврейской страны. И эту цель он преследовал на протяжении следующих сорока лет. Он посетил Турцию в попытке убедить правителей Османской империи в необходимости сотрудничества в создании лояльного еврейского государства. Турки выслали его как человека, занимавшегося подрывной деятельностью. Бен-Гурион бежал в Нью-Йорк (где познакомился и женился на своей Поле, учившейся в Бруклине на медицинскую сестру). Предвидя, что после поражения турок в Первой мировой войне Палестина отойдет под контроль Англии, он помог сформировать два еврейских батальона в рамках английской армии.Хаим Вейцман, блестящий лидер Всемирной сионистской организации, был главным архитектором, стоявшим за «Декларацией Бальфура» 1917 г. о создании еврейского государства. Интеллектуал Вейцман не обладал личной напористостью и харизмой, необходимыми для сплочения разрозненного еврейского населения. Вернувшись после войны в Палестину, переданную под контроль Великобритании, Бен-Гурион стал сионистским голосом трудящихся. Основал рабочую партию Гистадрут, стал ее генеральным секретарем и превратил свою партию в мощную силу профсоюзного движения. Позже, уже в 1930-е гг., основал политическую партию МАПАИ и стал председателем Еврейского агентства для Израиля.
Страница 1 из 3 | Следующая страница
Другие биографии:
Хаим Вейцман | Теодор Герцль | Менахем Бегин | Мартин Бубер | Голда Меир |
The Later Years
Ben-Gurion retired from politics for two short periods, from December 1953 to February 1955, and again in June 1963. He was reelected to the Knesset in 1965 as the head of a new party (Rafi) formed with his protégé Shimon Peres and Moshe Dayan. But his days as leader were over. The party soon disbanded and rejoined Mapai, leaving Ben-Gurion as the only Rafi member in the Knesset.
The day after Israel’s capture of the Old City in June 1967, Ben-Gurion visited the Western Wall accompanied by Peres. He noticed a tile sign in front of the Wall, which read “Al-Burak Road” in English and Arabic but not in Hebrew. It was a reminder of the prophet Muhammad’s legendary horse, al-Burak, left tethered by the Wall as the prophet purportedly took his journey to heaven from the famous rock above. Ben-Gurion looked at the sign with disapproval and asked if anyone had a hammer. A soldier tried to pry off the tile with a bayonet, but Ben-Gurion was concerned about damage to the surrounding stone. An axe was produced and the name on the tile carefully removed. The symbolism of expunging Arabic from the redeemed Jewish holy site was not lost on the surrounding crowd, nor on Ben-Gurion. They cheered, and Ben-Gurion exclaimed, “This is the greatest moment of my life since I came to Israel.”
The next day he went further, records former deputy mayor of Jerusalem Meron Benvenisti, proposing “the demolition of the walls of Jerusalem because they are not Jewish.” Ben-Gurion believed that this would indicate continuity of Jewish control of the areas inside and outside the walls. He went on to suggest the building of “thousands of huts” all over the captured city to create “facts” on the ground.
In the Knesset at the end of July, Ben-Gurion spoke of the captured city in terms of a cherished treasure and the redemption longed for through the centuries: “There is no doubt that the most important and dearest of all the territories which the valor of the IDF has restored to our control is the Old City of Jerusalem and its surrounding area, to which the eyes of the entire world and especially world Jewry are turned.” But, he added, “there is only one way to ensure for all eternity the Jewishness and Israeliness of Jerusalem and the surrounding area . . . —and not by the removal of non-Jews from this area, not a single one. On the contrary, all that is and will be required of us is to improve the economic and social conditions of the present inhabitants. But as soon as possible we must also settle, rebuild, and populate the Jewish Quarter in the Old City that was destroyed by the Arabs twenty years ago and all the empty and unpopulated areas to the east, north, and south of the city, with thousands and tens of thousands of Jewish families from the New City and from other parts of Israel and with Jewish volunteers from the Diaspora.
“Only such an irrevocable fact of renewal and completion,” he went on, “will provide final and unquestionable permanence to the redeeming work of our glorious Army in the Six-Day War and put a stop to the debate going on in the UN since November 29, 1947, on the character, image, and regime of Jerusalem, capital of the Eternal People from the time of King David and to the end of time, if there will be such an end.”
That Zionist ideology formed the core of Ben-Gurion’s identity there can be little doubt. From his youth, the importance of settlement in the land was central to his views, as illustrated by the fact that in 1918, shortly after his marriage, he left his pregnant wife behind in New York to return to Palestine. The Zionist cause overwhelmed everything else in his life.
David Ben-Gurion retired for the final time in 1970 and died in 1973.
Давид Бен-Гурион
Бен-Гурион Давид (p. 16.X.1886) — государственный и политический деятель
государства Израиль, лидер партии Мапай. Родился в Плоньске (Польша).
Окончил религиозную школу в Польше и юридический факультет Стамбульского
университета. Участвовал в создании сионистских молодежных организаций
сначала в Польше, а с 1906 года — в Палестине. В годы 1-й мировой войны
Бен-Гурион развернул широкую сионистскую деятельность в США: участвовал в
создании еврейского легиона, который сражался против Турции в составе
английской армии. В 1921-1935 годы — генеральный секретарь Гистадрута
(объединение еврейских профсоюзов Палестины). В 1935-1948 годы Бен-Гурион —
председатель исполкома Всемирной сионистской организации и Еврейского
агентства. С мая 1948 по 1953 года и с ноября 1955 года — премьер-министр и
министр обороны государства Израиль. Бен-Гурион является проводником
проимпериалистического курса в политике государства Израиль: в 1956 году он
— один из вдохновителей англо-франко-израильской агрессивной войны против
Египта, по его инициативе в 1957 году Израиль присоединился к доктрине
Даллеса — Эйзенхауэра, в 1958 году правительство Бен-Гуриона оказало
содействие американским интервенции в Ливане и английской в Иордании; в
сентябре 1958 года Бен-Гурион заключил соглашение о поставках израильского
оружия западно-германским реваншистам. В отношении соседних арабских
государств Бен-Гурион придерживается политики «с позиции силы». Бен-Гурион —
инициатор широкого привлечения иностранного капитала в экономику Израиля; с
1958 года правительство Бен-Гуриона начало распродажу государственных
промышленных предприятий иностранным (и, прежде всего, американским)
капиталистам. В январе 1961 года ушел в отставку. После внеочередных выборов
в парламент (15 августа 1961 года) вновь возглавил правительство Израиля,
сформированное 2 ноября 1961 года.
Советская историческая энциклопедия. В 16 томах. — М.: Советская
энциклопедия. 1973—1982. Том 2. БААЛ — ВАШИНГТОН. 1962.
Бен-Гурион (Ben-Gurion) Давид (16, 10, 1886 — 01, 12, 1973), сионистский
государственный деятель и политический лидер, первый премьер-министр
(1948-1953, 1955-1963) и министр обороны (1948-1953, 1955-1963) Израиля. В
Израиле его называют не иначе, как «отец нации».
Родился в Плонске (современная Польша), отец — один из лидеров
сионистского движения «Возлюбленные Сиона». В 1906 прибывает в Палестину.
Там некоторое время работает фермером. Именно благодаря его усилиям в 1907
партия сионистов социалистов «Рабочие Сиона» в партийную програму включила
декларацию политической независимости евреев в Палестине.
Во время Первой мировой за сионистскую деятельность Бен-Гурион был
арестован и несколько лет провел за пределами Османской империи. После
опубликования британским правительством Декларации Бальфура в 1917, он
завербовался в Еврейский легион британской армии и снова оказался в
Палестине. В 1920 основал Конфедерацию Еврейских рабочих в Палестине, был ее
первым генсеком. В 1930 ряд трудовых фракций обьединилось и была основана
Израильская Партия Рабочих с Бен-Гурионом во главе. В 1935 он был избран
председателем исполкома Сионизма — высшей структуры мирового Сионизма. В
1939 Бен-Гурион призвал евреев выступить против Британии, которая в это
время владела мандатом на Палестину. Началась волна террора против англичан
и арабов.
После провозглашения государства Израиль, Бен-Гурион стал первым
премьер-министром и министром обороны Израиля. Он преуспел в создании
национальной армии и выиграл первую арабо-израильскую войну. В 1956 году он
приказал войскам вторгнуться на Синайский полуостров и поддержал
англо-французскую агрессию против Египта. В 1963 он неожиданно уходит из
правительства по «личным причинам» Его уход очевидно был последствием
ожесточенного внутрипартийного конфликта. В 1970 Бен-Гурион оставил
политическую деятельность и удалился из Кнессета посвятив себя мемуарам.
Автор многих книг.
Использованы материалы сайта
www.middleeast.alfacom.net
Далее читайте:
Палестинские восстания
1920, 1929, 1933 и 1936-1939 годов
Арабо-израильская война
1948 г.
Организация освобождения палестины (ООП),
организация палестинского освободительного движения, ведущего борьбу за
осуществление законных национальных прав арабского народа Палестины.
Палестинское движение
сопротивления (ПДС)
Примечания
- Давид Бен-Гурион на сайте Кнессета — knesset.gov.il/mk/eng/mk_eng.asp?mk_individual_id_t=684
- ЙОНАТАН СПЕКТОР Наш первый премьер — mishmar.info/nash-perviie-premer.html.
- Олекса Пидлуцкий Давид Бен-Гурион: идеалист, воплотивший свою «сумасшедшую» мечту в жизнь — www.zn.ua/newspaper/articles/57414?print=true.
- Бен-Гурион ─ основатель Государства Израиль. — tiktiner.narod.ru/2008_lek_28_tik.html.
- Великие люди на израильских дензнаках. Часть девятая. Бен-Гурион. — 81.176.66.169/m/monro_a/009.shtml.
- Еврейский легион создавался как часть канадской армии, поскольку США не находились в состоянии войны с Турцией
- THE OBLIGATION OF SERVICE: THE JEWISH CHRONICLE AND THE FORMATION OF THE JEWISH LEGION DURING WORLD WAR I; by RACHEL J. K. GRACE, 2006 — etd.lib.fsu.edu/theses/available/etd-11032006-041328/unrestricted/rjkg_thesis.pdf
- Morris. стр 138
** Jewish state in part of is not the end but beginning…Our possesion is important not only for itself….through this we increase our power, and every increace in power facilitates getting hold of the country in its enternity. Establishing a small state … will serve a very potent leverin our historical efforts to redeem the whole country. - Бен-Гурион был тёзкой царя Давида
- Биография Бен-Гуриона на peoples.ru — www.peoples.ru/state/minister/israel/ben-gurion/index1.html
Identifying With the Land
In 1906 the young Zionist emigrated to Palestine, taking up work as a farm laborer for the next four years, and in February 1909, writes Teveth, “he paid his first visit to Jerusalem, where the sight of the Western Wall brought on such extreme emotional agitation that he remained in the city for a week.” Ben-Gurion was usually adept at covering up his emotions, believing that their open expression was a weakness; in light of this proclivity, the emotional impact of the Western Wall is significant. By his own admission Ben-Gurion was irreligious, even atheistic as a youth. Even in his later years he demonstrated no great sympathy for the elements of traditional Judaism, though he quoted the Bible extensively in his speeches and writings—more than any other Jewish politician then or since. Yet a first visit to the Western Wall produced such an emotional effect that he was compelled to rest for a week. When asked to explain this, Teveth responded, “Think of it as a son meeting a father after a very long separation.”
The following year Ben-Gurion moved to Jerusalem to work for a friend who published a Zionist journal. “I somewhat reluctantly agreed to become a journalist,” he later recalled. “Perhaps one of the minor points influencing my decision was that the nub of Zionist activity in the country had moved from Jaffa to Jerusalem, in symbolic emphasis of our affinity with the city which had always been and was to become once more our capital.”
It was at this time that he adopted his new surname. He became Ben-Gurion (“son of a lion cub”), after Joseph Ben-Gurion, a first-century democratic leader of the Jews, whom zealots killed for his moderation in the uprising against the Romans in 66 C.E. David Ben-Gurion’s middle name was Joseph. Thus his new name was appropriate in more ways than one: as Joseph Ben-Gurion had been a military leader in first-century Jerusalem, so David Joseph Ben-Gurion aspired to be a military leader in the 20th-century city.
Apart from visits home and an interlude in Istanbul to study law, Ben-Gurion stayed in Jerusalem until deported to Egypt in 1915 by the Ottoman authorities, who were allied with Germany in the First World War. While he awaited deportation, he met a Jerusalemite Arab, Yahia, with whom he had studied in Istanbul. In his mind they were close friends. For years to come he told the story of one of their conversations, and it provides an important insight into his thinking about the Arabs. In simple terms it defined Ben-Gurion’s lifelong view. Teveth records that, “asked what he was doing in prison, Ben-Gurion told Yahia about the deportation order. ‘As your friend I’m sorry,’ Yahia replied. ‘As an Arab I am glad.’” According to Teveth, “this experience laid the foundation of all his political thinking, the principle that as long as the Jews were in the minority in Palestine, they must be allied with the ruling power in the region, to enable them to stand up to the Arabs; this was more important to him than dialogue and understanding with the Arabs.”
Список используемой литературы
-
Авторитетные записи :
- ( )
- Давид Бен-Гурион, Палестина в послевоенном мире: доклад, представленный Бен-Гурионом, президентом Исполнительного агентства Еврейского агентства, на Чрезвычайном сионистском конгрессе, состоявшемся в Нью-Йорке 9 мая 1942 года, Earth Found, 1945.
- Давид Бен-Гурион, Значение еврейской революции, Terre Retrouvée, 1947.
- Давид Бен-Гурион, Народ и Государство Израиль, Éditions de Minuit, 1959.
- Давид Бен-Гурион, Израиль, годы борьбы, Фламмарион, 1964, 1993, 2006 гг.
- Давид Бен Гурион, Взгляды в прошлое, Éditions du Rocher, 1965.
- Давид Бен-Гурион, Судьба Израиля, Hachette, 1967.
- Давид Бен-Гурион, Бен-Гурион говорит, Stock, 1971.
- Давид Бен Гурион, Мемуары: Израиль перед Израилем, Грассет, 1974.
- Давид Бен-Гурион, Арабы, палестинцы и я, Presses du temps present, 1974.
- Дэвид Бен-Гурион, От мечты к реальности, Stock, 1986.